Puerto Banús med børn

Hej med jer!

For nyligt blev jeg spurgt om jeg ikke ville skrive et indlæg om vores rejse til Puerto Banús med børn – for er det egentlig en børnevenlig destination? – kort svar: JA det er det, og nej det er ikke for at lyde mega bloggeragtig at jeg skrive jeg er blevet spurgt om jeg vil forfatte et indlæg, for det passer faktisk. Men jeg har afholdt mig fra den klassiske ”åh nu er I SÅ MANGE der har spurgt…” – spøg til side.

Vi havde planlagt at 2020 skulle være det ultimative rejseår! Vi startede med at tage til Budapest i Vinterferien (se indlæg her: https://alyzza.com/budapest/), men kort tid efter det lukkede hele verden ned, som I ved. Vi skulle have været i Singapore og på forlænget weekend i Cambodja i hele juli måned og selvom der i marts var laaaaaang tid til juli og at corona forhåbentlig så ville være væk til den tid, så var virkeligheden en helt anden. Vores tur blev aflyst (til børnenes store skuffelse), og med lidt besvær, god vilje og en masse follow-ups, så fik vi også refunderet vores flybilletter, for bevares 20.000,- er da også værd at kæmpe lidt ekstra for synes jeg!

Vi vidste at vi blev nødt til at arrangere et eller andet, for nu havde børnene 1 måneds sommerferie og selvom vi elsker vores lejlighed, så er det længe bare at være hjemme og særligt når vi alle havde glædet os til en fed tur til Singapore og Cambodja. Da grænserne åbnede overvejede vi at køre til Hamburg, for den by kender vi og der har vi været før (se indlæg her: https://alyzza.com/hamborg/ )

Men vi endte så, ret spontant, med at booke billetter til skønne Sydspanien, nærmere betegnet Puerto Banús, Marbella. Min mor og stedfar har lige købt en skøn ferielejlighed dernede og den stod fuldstændig nyrenoveret den 30/7, og så så vi vores snit til at indvie den. Min mor kom fra Singapore og besøgte os i Danmark i starten af juli og så drog vi alle sammen til Malaga lufthavn. Min stedfar var desværre ”stuck” i Singapore, forstået på den måde at han sagtens kunne rejse ud af landet, men det ville være besværligt for ham at komme ind i landet igen, og ikke uden karantæne på hotel i hele 14 dagen på trods af negativ test (så langt ude!) – hvilket var lidt et benspænd i forbindelse med hans job desværre.

Så vi tog afsted og nød 8 skønne dage i Spanien, og da vi tog derned var der ingen corona restriktioner fra Danmarks side, men det kom der så mens vi var dernede. Der var ingen problemer i det for os, andet end at vi blot skulle tage en test når vi kom hjem og naturligvis vente med at forlade hjemmet før vi havde fået svar. Så ingen karantæne heldigvis! Det var også i Nordspanien at corona var slemt, ikke i syd og selvom det er det samme land, så glemmer man tit hvor stor det egentlig er. Vi landede i Malaga lufthavn og flyturen fra København tager ca. 3 timer og 45 minutter. Vi lejede bil hos Del Paso, som min mor efterhånden har opbygget sig et godt forhold til. Det gælder om at holde tungen lige i munden for ikke at blive røvrendt af disse biludlejningsfirmaer vil jeg sige, så det var fedt hun var med og kunne bane vejen i den jungle af biludledjningsfirmaer. Vi mærkede ikke så meget til Corona dernede, andet end benyttelsen af mundbind, der minder om det vi oplever herhjemme lige nu, bortset for at i Spanien er det lovpligtigt at benytte det i supermarkeder, i butikker og på gaden hvis der er mange mennesker. De har endda corona-police gående på gader og stræder for at sikre at folk overholder reglerne.

Jeg vil ikke komme med en detaljeret rejsedagbog om hvad vi foretog hver dag mens vi var afsted, men blot komme med nogle fede oplevelser vi havde som en børnefamilie på tur, og selvfølgelig også nogle restaurantanbefalinger. Drengene siger stadig, at de savner Puerto Banús og at det var deres bedste ferie nogensinde. På det her tidspunkt var Esaiah 7, Anakin 5 og Saphira var lige blevet 2 år. I og med at vi havde en fast base i lejligheden (der btw ligger lige nede ved havnen med havudsigt), så spiste vi oftest aftensmad hjemme og så smurte vi madpakker som vi havde med på farten, for børn der går sukkerkolde i 38 graders varme er ikke til at spøge med!

Familieaktiviteter som vi anbefaler

Old Town Marbella

Den gamle bydel i Marbella er smuk som dagen er lang, og de små butikker og gader viser få fint en del af den spanske kultur. Der var stille den dag vi var der, netop fordi vi valgte at ankomme under siestaen (som de tager ret alvorligt hernede), så mange butikker var lukket, men enkelte var stadig åbne. Marbella ligger ikke mere end 10-15 minutters kørsel væk fra Puerto Banús, så vi vidste vi altid kunne komme tilbage en anden dag. Men det er et fint sted at tage hen for at købe små souvenirs og gaver og så ligger det tæt på vandet, så der er også strand og hyggelige restauranter lige ned til vandet.

Castillo de Gibralfaro, Malaga

Dette smukke slot var noget af det fineste vi længe har oplevet. Det er en borgruin der går helt tilbage fra det 14. århundrede, hvor den blev grundlagt af fønikerne i forbindelse med grundlæggelsen af byen. Castillo de Gibralfaro ligger med udsigt over Middelhavet og Malaga og lå ca. 45 minutters kørsel fra Puerto Banús. Det var en magisk oplevelse at få lov til at gå på opdagelse i de smukke ruiner og børnene løb rundt og legede og var enormt betaget af historien (som vi oversatte eller fandt frem på vores telefoner) og selvom det var varmt og solen bagte ubarmhjertigt ned fra himlen, så var der ikke det en Nutella mad ikke kunne klare. Til de der ikke får madpakke og snacks med, så er der også en lille café på selve fæstningen samt vandposter og toiletter.

Bioparc Zoo, Fuengirola

Hvis I er til Zoologisk Haver og dyr, så er det her klart en Zoo vi kan anbefale. Det er en mindre Zoo og så er den henlagt i skygge grundet de mange høje træer der omgiver haven. Det var lige hvad vores børns små ben kunne klare. De har også et lidt spøjst udvalg og sammensætning af dyr, men vi fandt ud af at en del af dyrene er dyr der er blevet reddet fra fx cirkus eller andre trange kår, hvor de ville have lidt en grum skæbne. Så i det ene bur var der et dovendyr, i det næste en gorilla og dernæst en Komodo varan og en tiger – sjov kombination, men når vi kendte historien bag, så gav det faktisk fin mening. Omgivelserne var rigtig fine og lignede noget fra Junglebogen. Der er en god restaurant og legeplads i haven, hvor vores børn nød noget af deres yndlings mad; burger, bolognese og nuggets – næsten autentisk spansk 🙂

Stranden og havnen i Puerto Banús

Vi kørte på tur næsten hver dag, men vi nød også vores egne omgivelser i Puerto Banús, hvor vi boede 2 minutters gang fra stranden og lige ned til havnen. På havnen kunne særligt drengene får en masse tid til at gå med at kigge på de store yachts og dyre biler – et sandt paradis må man sige. Vi var også nede og få is et par gange (eller ti), og det er på ingen måde unormalt at se børn på gaden i Spanien i de sene aftentimer. Grundet siestaen og varmen, spiser de sen aftensmad – det er en del af spansk kultur.

Plaza Antonio Banderas

En spytklat fra vores lejlighed og havnen ligger Plaza Antonio Banderas, og det er sådan en alt-mulig-plads hvor der bliver holdt alt fra karnevaller og markeder alt efter sæson. Da jeg var her sidst i oktober 2019 var pladsen tom, men den her gang var der et stort Tivoli med forlystelser og små boder der solgte tøj og andre dimsedutter.

Hulerne I Nerja

Da jeg var i Spanien som barn i år 2000, kan jeg huske at vi besøgte hulerne i Nerja. Jeg kan huske hvor betaget og en smule skræmt jeg var over dem, men samtidig også ret fascineret. Jeg havde fortalt børnene om det, mest om mine minder og hvordan hulerne ved en fejl blev opdaget af nogle børn der fulgte efter nogle dyr for flere 100 år siden, og på den måde opdagede de disse prægtige huler, så dannede hjem og ly for vind og vejr for deres landsby. Det var lige så magisk om jeg huskede det, og drengene var meget betaget. Der er trapper og ingen elevator, så det er på ingen måde barnevognsvenligt vil jeg lige skynde mig at sige.

El Balcon de Europa / Nerja by

10-15 minutters kørsel fra hulerne ligger Nerja by, og den er altså også et besøg værd. Det er en lille landsby-agtig by med små pladser, et hav af autentisk spanske restauranter og priser hvor de fleste kan være med, i forhold til Puerto Banús hvor der er svimlende dyrt. Vi besøgte El Balcon de Europa og bandede og svovlede over at vi ikke havde taget badetøj med. Næste gang spiser vi frokost i byen og tager en strand dag også, for wow hvor var vandet bare smukt og lige til at hoppe i!

Restauranter

La Sala i Puerto Banús

Her er der virkelig lækkert mad, skønne drinks og live musik – virkelig godt sted med et fedt vibe (og det siger jeg ikke kun fordi vi kender ejeren). Priserne er fair, men selvfølgelig i den høje ende i forhold til så mange andre steder. Vi fik snacks og drinks da vi var der (min mor, søster og jeg)

Rosas Café Marbella

Smuk insta-venlig café med lækkert mad og skønt koncept. Jeg spiste der med min lillesøster, men jeg ved at børnene vil elske det når vi kommer igen. En rigtig blogger-café, og det var også tydeligt at se på de øvrige gæster. Følg dem på Instagram @rosascafemarbella

Picasso, Puerto Banús

Lige ved siden af vores lejlighed på havnen ligger Picasso, som er en restaurant der er kendt for deres skønne mad og gode service, og særligt deres pizzaer. Det er tit ret svært at få bord der og folk står i kø i lang tid hver aften. Men vi fik plads på vores sidste aften i Spanien og det var ikke noget problem fordi vi allerede var der kl. 18.00 (hvilket som nævnt ikke er et normalt spise tidspunkt for spanierne. Vi nød den lækre mad og den gode atmosfære. En pizza koster omkring 15-20 euro, så det er ikke ligefrem billigt, men det er god mad for pengene og jeg kan udmærket forstå at den restaurant er så eftertragtet!

Jeg kunne skrive et laaaaaaangt indlæg om smukke Spanien, men jeg tænker at det her opsummerer rimelig godt hvad vi var begejstrede for på vores tur. Næste gang vi kommer, håber vi på at kunne være der længere og køre nogle længere ture. Jeg vil gerne vise Martin og børnene Alhambra, Granada, Sevilla eller evt. køre en tur til Sierra Blanca og stå på ski. Mulighederne er mange og vores fantasi fejler aldeles ikke noget. Når verden åbner op igen vil jeg anbefale alle at rejse til skønne Sydspanien, for der er bare så mega lækkert og fedt! Min mor og stedfar lejer også deres lejlighed ud – kontakt mig for mere info. Det var vemodigt at forlade Puerto Banús, og selvom det altid er skønt at komme hjem igen, var drengene klart enige om at vejret altså er bedre i Spanien. Det kan jeg kun give dem ret i 🙂

Som altid må du endelig skrive til mig hvis der er noget du ønsker uddybet – det er du hjertelig velkommen til. Følg også gerne med på min instagram @alyzzahnielsen og min rejse-instagram @dreamtravelfamily – jeg lægger billeder og stories op på begge profiler fra vores rejser.

Tak fordi du følger med 🙂