Budapest

Februar 2020

Vi er netop hjemvendt fra en fantastisk vinterferie i Budapest, og selvom jeg havde hørt godt om byen, så er det helt vildt så positivt overrasket jeg er over vores ophold. Det er altid lidt svært at booke logi i en by du aldrig har været i, og jeg har undersøgt områderne meget, for jo vi ville da bo centralt, men selv i det centrale København er der områder du ikke nødvendigvis gider bo i din ferie. Men alt flaskede sig, børnene var søde og medgørlige (for det meste), så alt var som det skulle være.

Mandag aften den 10/2 drog vi ud til Kastrup Lufthavn og siden vi er en børnefamilie, starter rejsen allerede det sekund vi træder ind i lufthavnen. Børnene synes det var så spændende, og alt fra at lægge kufferten på båndet til at gå igennem security er bare møg spændende. Vi fløj med Ryan Air derned og checkede 1 stor kuffert ind til os alle 5. Det var helt perfekt, og så behøvede vi ikke at slæbe rundt på et hav af minikufferter. Alle mand havde en lille rygsæk eller taske med de vigtigste ting, og så snart kufferten var droppet af var det bare afsted ud og finde noget aftensmad. De voksne fik pokebowls fra Oli Oli og børnene fik Joe & Juice, som er en fast tradition.

Vores flyafgang var kl. 22.00, og det var med lidt nerver på, at jeg bestilte den, men det var simpelthen den eneste mulighed der lige passede. Jeg var ikke så bekymret for drengene, men nærmere for lille Saphira som plejer at komme i seng omkring 18.30-19.00. For at gøre ondt værre, så var flyet faktisk forsinket pga dårligt vejr, så vi kom først afsted kl. 23.45 fra København. Yikes! Indtil da havde børnene leget godt på legepladsen i Kastrup Lufthavn og det gjorde ventetiden bare lidt mere tålelig. Esaiah og Anakin var så mega gode og tålmodige, for jo ventetiden var ustyrlig lang. De havde heldigvis deres iPads og hørebøffer med og det gjorde det hele lidt nemmere. Anakin holdt sig vågen hele vejen, både i flyver og taxa, hvor Esaiah faldt i søvn begge steder.

Vi landede i Budapest omkring kl. 01.15, og det gik lynhurtigt med at finde vores kuffert og vores forudbestilte taxa. Chaufføren kørte os til hotellet og vi checkede ind og var inde i lejligheden kl. 02.00. 1-2-3 godnat blev der sagt. Alle børn faldt om næsten med det samme.

Dag 1

Gennem booking.com har jeg booket en hotellejlighed der hedder Madison Apartments. Det er lejlighedshoteller med fuldudstyret køkken, 24 timers reception og morgenmadsrestaurant. Sidstnævnte havde vi så fravalgt for at kunne prøve lidt forskelligt. Lejligheden ligger på Paulay Ede utca 47, og det er ret centralt og ligger tæt på en masse skønne restauranter.

Den første morgen vågnede børnene mellem 8-8.45 og vi tøffede ligeså stille rundt, gjorde os klar og gik spændt ud af døren omkring kl. 9.30. Vi skulle ud og have morgenmad, og allerede hjemmefra havde vi fundet en morgenmadsrestaurant i nærheden som vi ville prøve. Den hedder Lions & Locker (instagram: @lionslocker) og jeg synes maden så rigtig lækker ud. Vi trådte ind og atmosfæren var afslappet, kitsch og i bedste dinerstil. Den mindede på en måde om Fars Dreng inde i indre KBH. Vi bestilte skøn mad til os alle 5 og den fik hele armen med juice, kaffe, pandekager, scrambled eggs, avo bagel, croissanter etc. Det kostede os omkring 300 kr.

Med maverne fyldte, fortsatte vi afsted mod Kædebroen der lå ca. 1 km derfra. Jeg har læst meget om byen inden turen, både den smukke og den ikke så smukke del af historien. Budapest er en by med en tung historie, og det kan mærkes. Der var mange ting vi gerne ville have oplevet, fx House of Terror, som er et museum der fortæller ganske ærligt (for nogen brutalt) om udryddelsen af det jødiske mindretal i Budapest under 2. Verdenskrig. Men vi synes endnu at børnene er for små, så det bliver en anden god gang. Vi gik over til kædebroen og heldigvis var det solskin og skyfrit, men det blæste altså en halv pelikan, som I måske kan fornemme på billederne fra broen. Det var en sjov oplevelse og selvom det de holdt ekstra godt fast i mig og klapvognen, så synes drengene også det var lidt sjovt.

Udsigten fra broen var skøn og det at krydse Donau-floden var i sig selv en stor oplevelse synes jeg. For de der ikke ved det, var Budapest oprindeligt to byer; Buda og Pest. Vi boede på den moderne side, som er Pest siden, og Buda siden er kendt for slottet, som vist på billedet ovenfor. Buda siden er også mere bjergrigt og ikke nær så flad som Pest. Da vi havde krydset broen kunne vi tage en lille sporvogn agtig ting op af bjerget. Det kostede ca. 90-100 kr. for os alle 5, og turen tog ca. 1,5 minut vil jeg tro. Men det var bedre end at gå den lange vej op og drengene havde en fest over det. Saphira sov fra det hele. Udsigten oppe fra toppen af bjerget var SÅ flot.

Efter det fortsatte vi over til Fiskerbastionen og WOW sjældent har jeg set noget så henrivende. Jeg fik den vildeste Game of Thrones vibe og drengene nød at løbe rundt i de smukke formationer og bygningsværker. Vi var ikke inde i selve slottet, men blot rundt på slotsmurene.

På turen hjemad gik vi ned af bjerget, det er noget sjovere end at gå op ad bjerget må man sige – i hvert fald ifølge børnene, og de havde gået langt den dag og uden at beklage sig. Af den grund ville vi forkæle dem lidt, så vi holdt pause ved en legeplads på tilbagevejen, og det er så lidt der skal til før de bliver glade. De fes rundt og Saphira nød også at komme lidt ud af klapvognen. Efter en lang dag på farten, gik vi hjem til lejligheden ved 15-tiden og selvom vi havde taget dagen lidt slow, så var vi alle stadig trætte fra dagen før. Mens Martin slappede af med børnene derhjemme, tog jeg hen og fik thai-massage lige ned af vejen. Jeg var slet ikke klar over hvor udbredt thai-massage og thai mad var i Budapest, men der er, uden pis, sådan ca. en massage biks på hvert et gadehjørne. Jeg fik 1 times oliemassage for ca. 200 kr – det er helt fint med mig!

Hjemmefra havde jeg lavet en liste over forskellige restauranter vi skulle spise på om aftenen, og endda også studeret menuerne de udvalgte steder. Men når alt kom til alt, kunne vi godt mærke, at luften var sivet rimelig meget ud af ballonen på det tidspunkt, så for ikke at gøre det til en dårlig oplevelse, besluttede vi os for at bestille take away fra en af de lokale restauranter. Det var nemt, det var billigt og børnene behøvede ikke sidde stille eller være stille for den sags skyld – det var rart, både for dem og os. Så den første aften fik vi alt godt og blandet fra det thailandske køkken, og der blev bestilt til en hær (sådan er det når Martin får madtjansen) af pad thai, tempura rejser, wontons, gyoza, fried rice, beef/cashew mm., og jeg tror vi kom af med ca. 200 kr for det hele.

Dag 2

På dag 2 stod børnene op til normal tid (mellem kl. 6-7), og det var fint for vi var målsatte på, at skulle op og have noget ud af dagen. Jeg gik ned og købte morgenmad og kaffe hos vores lokale bager, og udover morgenmad købte jeg også lidt snacks til dagen, såsom croissanter og focaccia boller. Dagen før havde vi købt nutella og smøreost, så der var lidt at putte på. Børnene forbinder nutella med ferie, for det får vi aldrig derhjemme, men næsten altid når vi er på ferie.

Da alle var mætte og tilfredse satte vi kurs mod Varosliget. Varosliget er en kæmpe stor park (ala Hyde Park i London), hvor der er Botanisk Have, Zoologisk Have, et slot, Budapests største spa og termiske bade og meget andet. Vi kom for at gå i Zoologisk Have, og den nemmeste vej derhen var med metro. Vi boede tæt på Opera-metro stationen og derfra kunne vi tage M1 til Szechenyi Fürdo og gå 2 min til den smukke hovedindgang (billedet nedenfor). Det kostede 25 kr. at få os alle med metroen og Anakin og Saphira på 4 og 1 år var gratis. Vi havde den fedeste dag i Zoologisk Have, og wow hvor var det et stort område og med mega mange ting og aktiviter for både store og små. Igen var vi heldige med vejret, bevares det var koldt, men solen skinnede og det gør altså meget.

Zoo i Budapest er på mange måder mere gennemført end den hjemme i København. Jovist, nogle dyr havde små bure ifht herhjemme, men til gengæld var der mange ting i et. I Budapest var der både akvarium, naturhistorisk museum, petting zoo, indendørs aktivitetscenter/legeplads og alverdens udendørs legepladser – det var super fedt. Vi var alle trætte da vi omsider tog hjem omkring kl. 16.00, så det var en virkelig god dag!

På samme måde som igår, var vi alle trætte om aftenen, så vi lavede samme model med at den ene af os gik ud for at hente mad som vi kunne spise hjemme. Jeg havde fået anbefalet Hummusbar (instagram: @hummusbar_official), og heldigvis havde vi sådan en lige 2 minutters gang fra lejligheden. Jeg købte stort ind af falaffel, pita, kebab, børnemenuer med kylling og limonade + en masse hummus og ting til at dyppe i. Mums det var lækkert, og jeg vil tro vi kom af med 150 kr.

Dag 3

På tredje dagen stod børnene ufattelig tidlig op, og de havde åbenbart taget det meget bogstaveligt, at vi sagde vi skulle tidligt op og have noget ud af dagen aftenen før. Yikes nå, men op kom vi og som en ægte børnefamilie var vi klar til afgang omkring kl. 08.00. Vores første stop den dag var Great Market Hall, som er en stor indendørs markedshal (fra 1800-tallet) og i flere etager. I underetagen er der slagteri, ost, krydderier og andet mad. På de næste to etager er der turist nips og food to go. Det var sjovt at se de forskellige ting og børnene havde også en fest over det. De fik hver lov til at vælge en lille souvenir, for dem var der nok af der må man sige.

DSC_2682IMG_8580IMG_8572

Efter vi havde været på markedet var det tid til lidt fjol og hygge i børnehøjde. I Budapest er der virkelig mange legepladser og det er så MEGA fedt altså. Børnene blev sluppet løs og de voksne kunne nyde en kop kaffe alt i mens. Efter en lille pause og lidt mad (medbragt foccaciabollaer fra vores lokal bager) begav vi os videre ned af Vaci Utca, som svarer til Strøget i København.

Den ende vi startede i mindede lidt om Strøget nede i Rådhuspladsenden – dvs. super turistet, kun nederen og mærkelige butikker og alting koster tæt på det dobbelte. Men vi gik og vi gik (meget langt hvis du spørger Anakin), og da vi nærmede os vores eget område kom de gode butikker. Så vi fik også shoppet en smule og kigget i butikker. Drengene er rimelig rutinerede i det der shopperi og så længe det ikke er en heldags shoppetur, så er det faktisk rigtig gode og have med, og deler gerne ud af deres mode ekspertise. “Mor du ligner en vaskekone i den kjole”, “Wow mor du ligner en prinsesse” eller “Mor du ser vildt cute ud”. Jeg foretrækker de to sidste og erhvervede mig ikke vaskekone kjolen i denne omgang.

Vi kom så til Sankt Stephans Basilika og det var noget jeg virkelig havde glædet mig til at se, som i virkelig virkelig. Jeg er ikke mega troende, men noget tror jeg da på. Jeg ved ikke om jeg tror på Gud, men jeg tror på noget guddommeligt, a higher purpose og alt sådan noget, og så er jeg meget spirituel. Men det tager vi i et indlæg på et andet tidspunkt. Vi delte os op og gik ind i hold, for Saphira var absolut ikke i kirkehumør, faktisk var hun skidesur og pjevset. Så Anakin og jeg gik ind sammen mens Martin ventede udenfor sammen med Saphira og Esaiah og bagefter byttede vi. Man skal være stille når man går rundt derinde og det ville ikke være populært at have en sur tumling med ind, det er helt sikkert! IMG_8620

Jeg har set mange smukke kirker i mit liv – den smukkeste formentlig Peterskirken i Rom, men WOW den her var noget af det flotteste jeg nogensinde har set. Anakin var også meget betaget og spurgte ind til hvad tingene var og hvad de betød. Vi kiggede på statuerne og de fine malerier – faktisk kiggede vi mest af alt op. Vi tændte også et lys for dem der har forladt os. Gennem de sidste 5 år er mine bedsteforældre og papbedsteforældre døden faktisk har jeg kun 1 tilbage. To dage inden vi tog afsted var vi til begravelse for min papfars mor, og børnene var også med. Anakin og jeg tændte et lys for Oldemor-Grethe og så sad vi og bad en lille bøn. Jeg prøvede at forklare ham hvad det vil sige at bede, men han kunne ikke rigtig forstå det tror jeg. Han sidestillede det med at “bede” til julemanden om, at man får det bedste legetøj i julegave. Altså jeg forstår hans perspektiv og med hans forståelse er det nok det nærmeste vi kommer.

Til sidst, for at runde en god dag af havde vi lovet børnene en tur i Budapest Eye. Det var skønt solskinsvejr og det blæste ikke – perfekt. Saphira sov og man måtte desværre ikke have barnevogn med ind i Budapest Eye, så Martin blev på landjorden imens drengene og jeg tog op. Det var en fed oplevelse – særligt for dem. Budapest Eye er 65m højt og selve turen varer ca. 10 minutter og kostede ikke alverden. Der var studierabat og det er altid skønt 🙂 Efter turen tog vi hjem for at slappe af og pakke. Alle var i humør til noget forskelligt til aftensmad, så Esaiah og jeg begav os ud på tur om aftenen efter mad. Anakin og Saphira fik spaghetti bolognese, Martin og jeg fik thai og Esaiah fik burger – og jo vi var 3 forskellige steder for at få det. Heldigt at alting lå så tæt på hinanden og tæt på hjem. Martin og jeg glæder os allerede til at komme herned uden børn, og når børnene er større, så vi kan smage autentisk ungarsk mad og faktisk spise på en restaurant om aftenen. Men alting til sin tid, og måde vi har gjort det på den her tur har helt sikkert været gavnligt.

Dag 4

Den sidste dag i Budapest. Vi havde pakket aftenen før, så morgenen gik med at gøre os klar, spise morgenmad, lege og få tiden til at gå inden vi skulle checke ud kl. 10.00. Efter vi havde stillet vores kuffert og tasker drog vi tilbage til området omkring Great Market Hall. Vi gik dertil istedet for at tage metroen og det var god tur. Drengene er simpelthen så seje til det der med at gå på storbyferier. De tager det i stiv arm så længe vi husker at holde pitstops, og det gjorde vi naturligvis også i dag. Efter vi havde været i et par butikker fandt vi et sted og spise frokost og det var på Zing Burger (instagram: @zingburger) og det var mega gode burgere. Esaiah fik den samme som han fik aftenen forinden og spiste den med stor glæde.

Efter frokost begyndte det faktisk at regne, og det var første gang vi oplevede dårligt vejr på turen. Bum bum hvad skulle vi så lave – for faktisk havde vi tænkt os at krydse Liberty Bridge over til Buda siden for at udforske lidt mere der, men det må blive næste gang. Vi endte med at tage til West End shopping mall, hvor vi kunne være i tørvejr, drengene kunne løbe lidt og vi kunne få kigget lidt i butikker. Det gjorde vi så og det blev til 2 nye kjoler til mig og et par nye sneaks til både Martin og alle børnene – drengene var lykkelige og viste dem stolt frem til alle der gad kigge.

Kl. 16.15 blev vi hentet af en taxa ved vores lejlighed og den kørte os i lufthavnen. Det tog ca 40 minutter. I Budapest lufthavn har de god børneunderholdning i form af en indhegnet legeplads midt i spiseområdet. Det vil sige, at børnene kan lege mens de voksne sidder og holder øje og evt. spiser – mega fed detalje. Aftensmad blev til typisk lufthavnsmad og det var helt fint.

Vores fly var on time (thank god) og vi var i luften kl. 19.30 og i København knap to timer senere. Vi kom hjem til Gentofte uden vrøvl fra hverken store eller små og mens vi var i luften sad begge drengen og sagde, at de allerede savnede Budapest. Det tolker jeg som deres måde at sige, at vi har haft en rigtig god ferie. Og til det kan jeg kun sige jeg er enig!

Det var alt om Budapest for denne omgang. Som sagt glæder vi os til at komme herned igen, evt når børnene er lidt større eller måske bare en kærestetur? Sidstnævnte kunne i særdeleshed være fedt for der er mange voksenting vi gerne vil opleve hernede; spise på Michelin restaurant, opleve House of Terror, i spa og meget mere.

Du må endelig kontakte mig hvis du har spørgsmål til noget af det skrevne. Tjek gerne min instagram @alyzzahnielsen, hvor jeg har postet både billeder og stories fra vores tur. Sidstnævnte er gemt i højdepunkter på min profil.