Hamborg

Hamborg er en skøn by! Jeg var der for første gang i 2008 som 18-årig og allerede den gang blev jeg forelsket i byen og dens fede atmosfære. Min far, stedmor og mine søstre, Cille og Lulu, kører tid dertil på en forlænget weekend og har gjort det siden pigerne var små. Vi var en tur i Hamborg i maj 2018, hvor vi kørte derned i vores grønne Opel Corsa og turen tog ca. 4 timer og var helt smertefri både ud og hjem.

Vores hotel hed ITM Hotel Oase og lå i den mere farverrige del af byen, nok noget der svarer til Nordvest her i København. Lidt snusket, men fyldt med liv og middle east vibe. Personligt er jeg vild med alle slags kvarterer, så længe der ikke er decideret farligt at færdes, og det var der på ingen måde her. Til en anden gang vil vi nok gerne bo lidt mere centralt nu hvor vi var der i så kort tid, men det gik fint an og vi fik gået os nogle lange gåture både ud og hjem om aftenen. Hotellet i sig selv tror jeg var familiedrevet, og jeg vil ikke sige det var særligt ophidsende. Altså bevares det fungerede jo og der var plads til os alle 4 (den gang var jeg gravid med Saphira), men der var ingen luksus at hente. Men vi betalte også kun 1700,- for os 4 i 3 nætter, så det er vel ikke så mærkeligt.

Vores ferier er centreret omkring børnene, hvad de vil, hvad der er sjovt for dem og restauranterne vi vælger er også børnevenlige. For folk der ikke har børn, tror jeg vi er ret kedelige at rejse med, for vi sidder ikke og tager os god tid på restaurant, det er nærmere et spis-og-skrid projekt. Og sådan er tingene lige nu, alt er en fase og en dag bliver det nemmere at lave andet end at være på legeplads eller lignende. For at være ærlig har jeg ikke det store imod det, for drengene har et højt energiniveau, og på en legeplads kan de sagtens underholde sig selv mens jeg sipper varm latte på en bænk. Jeg vil nu komme med en lille liste over de ting vi oplevede Hamborg og det skal lige siges, at Esaiah fik skoldkopper inden vi tog på den her tur, og det er derfor han har hvide prikker i ansigtet fordi de naturligvis blev smurt med anti-kløe creme.

Miniature Wunderland

Det her er en absolut must-see, både for voksne og børn! Wow en fed oplevelse! Drengene var helt oppe og ringe og synes det var så sejt. Kort sagt er det et museum bestående af en masse miniature landskaber fra rundt i verden. Der er toge og andre køretøjer der kører rundt, det bliver skiftevis dag og nat og det er virker ret realistisk, hvis det giver mening. Der er virkelig ikke sparet på detaljerne og det er virkelig flot lavet. Vi bestilte billetter online og der bestemmer man et time slot, hvor man vil ankomme og så virker billetterne til det time slot. Det betyder ikke, at man begrænset tid derinde, men det er et forsøg på ikke at lukke for mange ind af gangen, da det ellers bliver alt for crowded. Der var mange mennesker da vi var der, fordi det var sent om eftermiddagen. Til en anden gang tror jeg vi køber billetter til om morgenen. Souvenirbutikken er også fed og drengene fik lov til at shoppe lidt amok der (jeg har så svært ved at sige nej til materiel lykke).

DSC_8707DSC_8724DSC_8750DSC_8739DSC_8747

På opdagelse i byen

Hamborg downtown er også et fedt sted, også for børn. Der er mange gader og stræder hvor der ikke kører så mange biler og en masse fede caféer og restauranter. Den ene af aftenerne spiste vi på Vapianos, og til dem der ikke kender det er det en god blanding af italiensk restaurant møder moderne street food. Maden bliver lavet on the spot og du får selv lov at tage den med til dit bord. Så lidt kantineagtig, men mega godt og store portioner. Siden har vi også fået to af dem i København, vildt luksus jo! Den fine sø i midten af Hamborg er også must see, og faktisk tror jeg nærmest ikke man kan undgå den. Der er både kanalrundfart og lignende aktiviteter der, men vi var dog ikke ude og sejle. Vi ramte også fredag mens vi var der, og det betød tysk slik og Disney Sjov på iPad’en hjemme på hotellet. Der var utrolig tynde vægge på vores hotel, og generelt var der meget lydt, så vi morede os gevaldigt over hvor højt vores nabo snorkede. På den her ferie fik vi gået en del, og selvom jeg elsker at gå og gå, begyndte mit bækken at brokke sig efter vi havde været afsted et par dage. Det hjalp at tage mere behagelige sko på, holde flere pauser og stoppe op hvis plukkeveerne blev for slemme. Jeg var graviditetsuge 32 da vi tog afsted.IMG_2863DSC_8806IMG_2838DSC_8783IMG_2829IMG_2827

Planten un blomen

Det er klart verdens fedeste park, og hvor gad jeg godt vi havde en magen til i København! Planten un blomen er en kæmpestor smuk blomster park og botanisk have. Den minder lidt om Hyde Park i London – og så har den den fedeste legeplads, og det er jo fryd og gammen for vores drenge! Vi var der faktisk to gange på de fire dage vi var i Hamborg, så det siger lidt om hvor meget drengene elskede det sted. Gåturen gennem parken var smuk, legepladsen var god, der var en kiosk hvor vi kunne købe is og kaffe – hvad mere kunne man drømme om? Der var en stor legeplads til lidt større børn og også en mindre en der passede bedre til Anakins temperament, og på det tidspunkt var han lige blevet 3 år.

DSC_8932DSC_8931DSC_8914DSC_8877DSC_8863DSC_8833IMG_2991

Hagenbeck Tierpark

Hagenbeck er en Zoologisk Have, og en vildt fed en af slagsen. Selvfølgelig er der de mest gængse dyr; løver, zebraer, elefanter, og giraffer. Det er der som sådan ikke nogen nyhedsværdi i, selvom drengene havde en fest over dem. Men det ekstra fede ved netop den her zoo er, at man som gæst får lov til at være mere hands on med dyrene. Vi fodrede elefanter, lamaer og bondegårdsdyr, og det var altsammen med mad som dyrepasserne stod og delte ud. Vi skulle ikke betale noget for det, men de tog gerne imod en lille mønt til velgørenhed, og når der ikke var mere mad vidste de, at dyrene havde fået hvad de skulle have. Hagenbeck er et flot sted, og jo vejret var med os på dagen og det gør da også lidt. Der var masser af iskiosker, toiletter og selvfølgelig legepladser! Så drengene fik lov til at løbe rundt med mine to søstre i hælene, mens de voksne kunne slappe af på en bænk. For det ikke skal være løgn tog min far, stedmor og Martin lige en Underberg mens de sad og hvilede benene, men fru gravid sprang altså over (det havde jeg nok gjort selvom jeg ikke var gravid).

DSC_8957DSC_8975DSC_8981DSC_8998DSC_9023DSC_9029DSC_9002

Det var lidt om hvordan man kan få en lang weekend til at gå i Hamborg. Hvis der er noget du har spørgsmål til eller søgere at få uddybet, så tøv endelig ikke med at skrive.

Følg også gerne min instagram profil @alyzzahnielsen, hvor jeg løbende poster billeder fra vores mange rejser.